Peter Paul Rubens – The Education of the Virgin
1630-35. 194x140. Royal Museum of Art Antwerp
На эту операцию может потребоваться несколько секунд.
Информация появится в новом окне,
если открытие новых окон не запрещено в настройках вашего браузера.
Для работы с коллекциями – пожалуйста, войдите в аккаунт (open in new window).
Поделиться ссылкой в соцсетях:
COMMENTS: 2 Ответы
Здесь в образе Марии изображена будущая жена Рубенса – 11-летняя Елена Фоурмен.
А в образе святой Анны, матери святой Марии, перед нами предстаёт мать Рубенса.
Родители девочки немолоды потому, что она у них появилась поздновато.
Мне очень нравится эта картина, связывающая поколения!
Здесь в образе Марии изображена будущая жена Рубенса – 11-летняя Елена Фоурмен.
А в образе святой Анны, матери святой Марии, перед нами предстаёт мать Рубенса.
Родители девочки немолоды потому, что она у них появилась поздновато.
Мне очень нравится эта картина, связывающая поколения!
You cannot comment Why?
The color palette is rich and warm, dominated by reds and browns in the figures’ garments, contrasted with the cool blues of the girls dress. The woman’s attire incorporates a deep red cloak draped over a lighter undergarment, suggesting both authority and modesty. The patriarch’s beard and weathered face convey age and wisdom. The young girl’s blue gown is rendered with delicate folds and shimmering highlights, emphasizing her youthfulness and purity.
The setting appears to be an enclosed garden or courtyard, indicated by the stone columns and climbing roses visible on the right side of the composition. This architectural framework creates a sense of enclosure and protection, reinforcing the intimate nature of the scene. The light source is diffused, illuminating the figures from above and creating soft shadows that contribute to the overall atmosphere of serenity and reverence.
The presence of the cherubs introduces an element of divine intervention. They are depicted playfully holding roses, symbols often associated with love, beauty, and innocence. Their hovering position suggests their role as witnesses or participants in this formative moment for the young girl.
Subtly, the scene conveys a narrative about instruction and spiritual development. The act of reading, represented by the open book, signifies the transmission of knowledge and religious teachings. The woman’s gesture towards the girl implies guidance and mentorship. The patriarchs presence reinforces the importance of familial support in nurturing faith. The overall impression is one of careful preparation for a significant destiny, hinting at a future role of profound spiritual consequence for the young girl.