Titian – Venus with a Mirror National Gallery of Art (Washington)
National Gallery of Art – Titian - Venus with a Mirror
Edit attribution
Download full size: 2418×2891 px (4,9 Mb)
Back to album: National Gallery of Art (Washington)
The semi-nude Venus looks in the mirror. She is young and beautiful, her cheeks ruddy and her skin white as milk. She admires herself, assessing herself, covering her breasts with her hand and smiling faintly. Her legs are covered by a scarlet cloak with fur trim, she wears bracelets on her arms, a pearl barrette in her blond hair, and an earring in her ear hangs in a pearl drop. Two winged, plump cupids hold a mirror for her.
Description of Titian Vechellio’s painting Venus in Front of the Mirror
The semi-nude Venus looks in the mirror. She is young and beautiful, her cheeks ruddy and her skin white as milk. She admires herself, assessing herself, covering her breasts with her hand and smiling faintly. Her legs are covered by a scarlet cloak with fur trim, she wears bracelets on her arms, a pearl barrette in her blond hair, and an earring in her ear hangs in a pearl drop.
Two winged, plump cupids hold a mirror for her. One stands with his back to the viewer, showing the blond, short-cropped back of his head and his wings poking out of his shoulders. The second peeks out from behind the mirror, and, holding onto Venus’ shoulder so as not to fall, reaches out to place a precious wreath on her head. He has an admiring look and clearly wants to please his mistress.
Venus in the painting embodies not only the ideal of physical beauty of the time. Yes, she has a soft figure, small hands, small breasts. yes, she has a correct and beautiful face. But more important is the expression with which she looks in the mirror. Without the superiority that is characteristic of some girls, who relish the way they will crush everyone to dust and smash all their rivals.
Without the doubt characteristic of others, who are constantly dissatisfied with themselves and look at their reflection in a perpetual search for a bad angle, a pimple that appeared at the wrong time. Without narcissistic admiration, when a girl is unable to tear herself away from herself and enjoys her beauty the way Narcissus once enjoyed his.
On the contrary, her posture speaks of chastity. She covers herself unashamedly, but out of an inner need. She does not doubt that she is good, but she does not intend to compete with others at all. She does not revel in her appearance, but simply examines herself with quiet dignity, assessing whether she is dressed well enough today.
Only part of her is visible to the viewer in the mirror, and that part is like a painting in a painting.
Кому понравилось
Пожалуйста, подождите
На эту операцию может потребоваться несколько секунд.
Информация появится в новом окне,
если открытие новых окон не запрещено в настройках вашего браузера.
You need to login
Для работы с коллекциями – пожалуйста, войдите в аккаунт (open in new window).
COMMENTS: 3 Ответы
СТИХИ О ТИЦИАНЕ
1
Любовь земная и небесная –
А между ними – вижу бездну я,
Но живописные сады
Стирают между ними разницу.
Я вижу, значит сердцем радуюсь –
Холста питательны плоды…
2
Любой портрет – король иль папа –
Лицо дано как сумма сумм,
Как сумма состояний – Лапа,
Так нежно дочке скажет; ум
Замглится яростью от вести –
Всё свёрнуто в одном лице.
Вы будни собственные взвесьте,
Чтоб не отчаяться в конце.
3
У Беллини учился с Джорджоне,
С кем ещё? Не припомню уже.
Биография каждая – то не
Суть работы, суть скрыта в душе.
Веницийская нежность блистает,
Но библейский влечёт колорит.
Белый ангел посланцем летит,
И отец сына не убивает.
И Христос на вопрос отвечает,
И динарий так тускло блестит.
Тициан тайну тайн раскрывает
Живописною силой молитв.
4
Взгляд инквизитора стальной,
Седая борода блистает.
А папа Юлий подкупает
Своей усталостью сквозной.
Узнал столь много, что теперь
Стремиться некуда, как будто.
И мудрость – вроде атрибута
Того, кто отворяет дверь
Познанья. Юлия портрет –
Здесь тихие как будто краски.
Вот Павел Третий – без опаски
Глядящий на окрестный свет.
О, выявленность этих лиц,
Их вписанность в “навечно”, сила…
Откроет лестницу могила,
Стерев значение границ.
Когда-то картина была в Эрмитаже...
Не знал. Хотя знаю, что много ушло через Германию в европейские и американские коллекции, ставшие со временем частью какого-нибудь музея. А есть где-нибудь полный каталог шедевров и не только, ушедших из-за алчности и иногда непонимания целей государства, на запад картин. Встречаю только обрывки. Хотелось бы понять масштабы этой деятельности коммунистов.
You cannot comment Why?