Holy Russia Mikhail Nesterov (1862-1942)
Mikhail Nesterov – Holy Russia
Edit attribution
Download full size: 2080×1300 px (0,5 Mb)
Painter: Mikhail Nesterov
The spring of 1902 was marked for the artist Mikhail Nesterov by a public review of his painting Holy Russia. Here he wished to apply an iconographic view of his spiritual practice. The plot of the painting is based on words from the Bible. The painting shows a winter landscape. The action takes place on the Solovki. The sketches painted by the artist are taken from these places. The image of Christ, who is surrounded by the especially revered in Russia icons.
Description of Mikhail Nesterov’s painting "Holy Russia"
The spring of 1902 was marked for the artist Mikhail Nesterov by a public review of his painting Holy Russia. Here he wished to apply an iconographic view of his spiritual practice.
The plot of the painting is based on words from the Bible. The painting shows a winter landscape. The action takes place on the Solovki. The sketches painted by the artist are taken from these places. The image of Christ, who is surrounded by the especially revered in Russia icons. They are reminiscent of the faces of old icons depicting: Nicholas the Wonderworker, Sergius of Radonezh, St. George the Victorious.
Nesterov depicted the saints on the left, and on the right the people who came to Christ and his helpers to repent and tell him of their troubles. He painted his favorite characters: wanderers, monks, girls, children, from real faces. There is even a sister and his mother. He depicted them supporting the sick girl.
The painting symbolizes the original Orthodox faith. It is the only way people of different times can unite and be saved. The work tells of a time when Christianity was just beginning to emerge.
Therefore, the temple here is shown the whole earth, in the snowy decoration of the forests and fields, and not the gilded church. Critics descended upon the artist with great fury. They smashed the content of the painting to smithereens.
In their opinion, the image of Christ and the saints in the picture is completely inconsistent with the official church. Christ was portrayed as an ordinary man.
Even, according to Leo Tolstoy, the image of Christ is similar to the Italian tenor. The painting was considered unvoiced and unfortunate. In the picture the artist managed to capture his feelings about the politics of those times in Russia.
The whole picture is permeated with motifs of repentance. And it is no coincidence that in 1905 Nesterov became a member of the Union of Russian People.
Кому понравилось
Пожалуйста, подождите
На эту операцию может потребоваться несколько секунд.
Информация появится в новом окне,
если открытие новых окон не запрещено в настройках вашего браузера.
You need to login
Для работы с коллекциями – пожалуйста, войдите в аккаунт (open in new window).
COMMENTS: 1 Ответы
РУССКИЙ БОГ
1
Капли ягод – капли крови,
И босым идёт Христос.
Вот пшеницы поле, кровли
Ветхой деревеньки. Бос.
А леса вокруг синеют.
Жаль, церковники всегда
Исказить слова умеют –
В этом данности беда.
Красных капель шаровидный
Вид – их тяжесть или свет…
Низкой жизнью и постыдной
Мы живём. Варьянтов нет.
И – неназванного нету:
Не записаны слова,
Что их разнесло по свету,
Очевидные едва?
Очевиднейшие – мощью,
Сокровенной глубиной.
Полем ли проходит, рощей –
Иисус всегда с тобой.
Колокольни дальний очерк,
Зелень трав, густых весьма.
А величье звёздной ночи?
А роскошная зима?
Слово стало плотью, ибо
Слово сотворило мир.
Вероятно, делать выбор
Должен ты во всякий миг.
2
Пантократор смотрит на Христа
Во плоти живого.
Что такое русское тоска?
Может быть, неверье в слово?
Полем шествует Христос,
Стены вдалеке белеют.
Монастырь весьма велик.
Дни его аскезой веют.
И по озеру Христос
Пред монастырём проходит.
И не видят и не верят
Христиане…или вроде?
3
Края одежды зацепились за куст,
Капли крови на веточке тут остались.
И припал к этим каплям нищий.
И струились воздухом милосердье и жалость…
4
Снега. По ним
Бог в хитоне.
От костров дым.
Но то не-
Важно – Христос
Идёт по Руси,
Непризнан и бос –
Юрод, все кричат, юрод.
Но держится земля ещё на оси.
5
Пляшут рьяно. Пируют и скачут.
Для них молитвы ничего не значат.
Они не заметят идущего полем Христа.
В озере бы не заметили и кита.
Подорожник расцвёл. Иван-чай завял.
Монастырь богат, поскольку не мал.
И если Христос войдёт к ним, он помешает им,
Нарушит их сладкого бытия режим.
6
Обнажённый нерв горит, Христос,
Сердце обнажённое стенает.
Ты идёшь, никто не устилает
Путь глобальный лепестками роз.
В ссоре вновь удельные князья,
Духовенство вновь плетёт интриги.
Позабыты книги. Ибо книги
О духовном, наша же стезя
Матерьяльна, мы грешны, Христос.
Ты идёшь, никто не устилает
Путь глобальный лепестками роз.
И Россия чёрным отливает.
7
Мальчишки строят снежные –
Воюют тоже – крепости.
Дни праздно-безмятежные
Иль праздник – род нелепости?
Горят кресты, и главы
Церковные горят.
Но без Христовой славы.
Христос идёт. Глядят.
Глядят, не веря – это ли
Христос? У нас кипит
Жизнь матерьяльно, съехали
К такой. Один лишь быт.
Христос идёт. Весеннее,
Духовное – долой!
Кричим, и о спасении
Не мыслим, и мучения
Твои что нам, родной?
You cannot comment Why?
The picture has something of this: people, group, man, woman, wear, cross, veil, many, priest, dress, baby, child, saint, holy.
Perhaps it’s a painting of a group of people standing in the snow with a man handing something to a woman on the other side of the snow covered area.