Part 2 Prado Museum – El Greco -- Cristo abrazado a la Cruz
1602, 108,2 cm x 87 cm, Lienzo, Óleo. El Greco
На эту операцию может потребоваться несколько секунд.
Информация появится в новом окне,
если открытие новых окон не запрещено в настройках вашего браузера.
Для работы с коллекциями – пожалуйста, войдите в аккаунт (open in new window).
Поделиться ссылкой в соцсетях:
COMMENTS: 2 Ответы
ЭЛЬ ГРЕКО
Критских мастеров секреты он
Укрепил оснасткой маньеризма.
Вычислена золотая призма,
Сквозь неё виднее небосклон.
Небосвода тайны показать
Взглядом и святых да и Иисуса
Мог – владетель мастерства и вкуса.
Раз горенье – невозможна гладь.
Светом, скорбью, суммою всего
Взгляды, им сгущённые, сочатся.
Через них горенья торжество
Выражено. Не встречаем часто.
Вот Спаситель мира. Посмотри –
Прожигает взгляд инфраиконы.
И духовной светопись зари
Продиктует тут свои законы.
Высота Толедо – город весь
Лестницею мощной поднят к храму.
Вот пейзаж. Одновременно – весть,
Как же весть вместить в простую раму?
Больше нежли живопись – пласты
Данные Эль Греко. Много больше.
Ты живёшь – и тем страдаешь ты,
Болью изводим душевной. Боль же
Говорит, что жив. Ты не святой.
На святого смотришь, ощущая
Стыд за жизнь свою. Притом иной
Не получишь – где ты, золотая?
Золото духовное влечёт.
Взгляд Христа я вновь припоминаю.
Вертикаль жизнь изменить зовёт,
Следовать ей как – увы, не знаю.
Какие красивые, глубокие стихи!
You cannot comment Why?
Here we see a man with a beard and long hair, crowned with thorns. His face displays a complex mixture of suffering and determination; the brow is furrowed, yet his eyes are directed upwards, suggesting a spiritual focus beyond immediate pain. The artist rendered the skin tone as pale and luminous, contrasting sharply with the darker hues of his garments and the somber background. A crimson tunic clings to his body, revealing the musculature beneath, which contributes to the sense of physical exertion. He leans heavily on the cross, his hand gripping it firmly – a gesture that conveys both support and a desperate clinging to something beyond himself.
The drapery is handled with considerable dynamism; the folds cascade around him in swirling patterns, creating a visual rhythm that draws the eye upwards towards his face. The artist’s use of light and shadow is particularly striking. A strong source of illumination highlights certain areas – the face, hands, and upper torso – while leaving others shrouded in darkness. This chiaroscuro effect intensifies the emotional impact of the scene and creates a sense of spiritual drama.
Beyond the immediate depiction of physical suffering, the painting seems to explore themes of sacrifice and redemption. The upward gaze suggests a connection with something divine, implying that the pain endured is part of a larger, transcendent purpose. The embrace of the cross – a gesture of both burden and acceptance – hints at a willingness to bear an immense weight for the sake of others. The overall effect is one of profound pathos and spiritual intensity, inviting contemplation on themes of faith, suffering, and hope.