Part 3 Louvre – Thomas Lawrence -- Lord Charles Whitworth
c.1807, 123х97
На эту операцию может потребоваться несколько секунд.
Информация появится в новом окне,
если открытие новых окон не запрещено в настройках вашего браузера.
Для работы с коллекциями – пожалуйста, войдите в аккаунт (open in new window).
Поделиться ссылкой в соцсетях:
COMMENTS: 1 Ответы
Томас Лоуренс самый сильный портретист Англии конца 18 начала 19 веков. Этот уникальный художниик не получивший систематического, фундаментального художественного образования, сумел, тем не менее, во многом самостоятельно, и очень быстро добиться потрясающего, блестящего совершенства в графическом, и живописном портретном искусстве. Художник, чье творчество олицетворяет настоящий праздник живописи, к сожалению известен в основном лишь гурманам старинного парадно – камерного портрета. Так сложилось, что, живший с ним в одну эпоху более слабый и менее внятный, и выразительный портретист Гойя известен гораздо больше Лоуренса. Но если кто – либо хочет по настоящему поучиться мастерству классической портретной живописи, то ему следует учиться у подлинных корифеев Веласкеса, Рембрандта, Ван Дейка, Рубенса, Ларжильера, ну и конечно же у блестящего Лоуренса.
You cannot comment Why?
Here we see a man of considerable status; he wears an elaborate coat embroidered in silver thread over a white stock and waistcoat. A broad sash, rendered in a vibrant red, is draped across his chest, bearing a prominent decorative emblem – likely indicative of high office or membership within an order of chivalry. The gesture of holding a folded document in his hands adds to the impression of authority and responsibility; it suggests involvement with matters of importance.
The artist’s handling of light and shadow contributes significantly to the overall effect. A soft, diffused glow illuminates the gentlemans face and upper torso, while the background recedes into near darkness, isolating him within the composition. This technique draws attention directly to his personage and reinforces a sense of solemnity and dignity.
The color palette is restrained but impactful. The cool tones of the coat are contrasted by the warmth of the red sash and the pale complexion of the sitter’s face. These subtle variations in hue contribute to the portraits visual complexity and enhance its overall impact.
Subtly, there is a sense of melancholy conveyed through the gentleman’s expression. It isnt overt sadness, but rather a quiet introspection that hints at burdens carried or experiences endured. The formality of the pose and attire reinforces this impression; it suggests a man who has lived a life governed by duty and decorum. The overall effect is one of dignified reserve, portraying a figure of considerable standing and perhaps, underlying complexity.