Pieter Brueghel the Younger – Operating the Fools Stone
Hotel Sandel Saint-Omer
На эту операцию может потребоваться несколько секунд.
Информация появится в новом окне,
если открытие новых окон не запрещено в настройках вашего браузера.
Для работы с коллекциями – пожалуйста, войдите в аккаунт (open in new window).
Поделиться ссылкой в соцсетях:
COMMENTS: 6 Ответы
15-16 века были известны медицинским шарлатанством. Шарлатаны уверяли доверчивых людей в том, что сумасшедший или слабоумный человек станет нормальным, если из его головы достать камень глупости и доставали что-то, проведя операцию и обобрав страждущих.
Первый дошедший до нашего времени с 15 века этот сюжет был изображен И. Босхом и далее та же идея изображалась разными художниками до 17 века.
мрак
реально делали лоботомию?..
Читала, что да, но это ведь 15-16 век. Как было в реальности – очевидцев уже нет.
Раньше у людей до нас был очень развит гипофиз – шишковидная железа – ШИШКО ВИДНАЯ, то есть на голове была небольшая шишка, а на этой картине её и убирают, извлекают так называемый кристалл которым человек был СВЯЗАН с Творцом напрямую.
А обрисовали все так типа извлекают глупость... на дурака не нужен нож, ему с три короба наврёшь и делай с ним, что хошь. Мы уже изменённые, генномодифицированные создания ито нас добивают
УДАЛЕНИЕ КАМНЕЙ ГЛУПОСТИ
Беззубые, роняют слюни,
Толпятся шарлатана вкруг.
Играет солнышко в июне,
А псевдоврач вершит свой труд.
Он камни глупости изымет
Из чаши черепа – мастак.
Его удача не покинет,
И сам себе едва ли враг.
Изъять бы глупость из живущих!
Изгнать бы шарлатанов зла!
Из грязных чаш так много пьющих,
А жизни столь вода светла.
You cannot comment Why?
In the foreground, a central figure in a green jacket and yellow pants with an exaggeratedly open mouth is seated in a chair. A woman in a dark habit, likely a nun or a charlatan healer, is operating on his head with a tool. Another man in a red tunic is also leaning in, witnessing or participating in the procedure. To the left, a man is being held down in an overturned wooden box by two figures, his head also exposed as if for similar treatment.
In the background, to the left, a person with a shaved head is being attended to by a woman in a bonnet. Above them, a figure is visible through a barred window, seemingly holding a jug. The scene is filled with other individuals reacting to the proceedings with expressions of horror, amusement, or detached curiosity. A plump figure sits in a basket filled with water, wearing a ridiculous hat, holding bellows in one hand and a pipe in the other, adding to the bizarre atmosphere. The overall palette is somber, with earthy tones and splashes of red dominating the scene.
The subtext of Operating the Fools Stone lies in its commentary on human folly, superstition, and the charlatanism prevalent in the era. The title itself refers to a Renaissance belief that mental illness or foolishness could be cured by removing a stone of madness from the skull. The painting satirizes this practice, highlighting its brutality and the gullibility of both the patients and the supposed healers. The chaotic and grotesque depiction of the operation, the absurd characters, and the onlookers reactions all critique the irrationality and misguided attempts at seeking cures for perceived ailments. The painting serves as a dark satire on the eras understanding of medicine and the persistence of superstitious beliefs.