Nikolay Ge – Portrait of writer and social activist E. Likhacheva
1892.
На эту операцию может потребоваться несколько секунд.
Информация появится в новом окне,
если открытие новых окон не запрещено в настройках вашего браузера.
Для работы с коллекциями – пожалуйста, войдите в аккаунт (open in new window).
Поделиться ссылкой в соцсетях:
COMMENTS: 1 Ответы
СТАРЫЕ АЛЬБОМЫ
Альбомы старых фотографий
Есть коды родовых примет.
Не так шуршал, наверно, гравий
В старинном парке много лет
Тому назад... Всё было также!
И всё ж неутолима жажда
Былое знать — сильнее нет.
Какие гордые старухи!
В них власть читается сама.
Они не ведали прорухи,
Их дни — былого закрома,
Где опыт дан зерном роскошным.
А землемер сей был дотошным.
На фотографии зима.
Спокойно, по-иному дети
Глядели в объектив, а нет —
Тогда на мир. В его сюжете
Себя определяя, свет,
Игрушки, папу, маму. Крепко
Даны мужские лица. Лепка
Ложится в памяти сюжет.
Священники — дородство, важность,
Глядят притом весьма легко,
Известно — жизнь не только тяжесть,
В ней есть и мёд, и молоко.
Военные, чьи эполеты
Весьма занятны. Где всё это?
Чрезмерно, видно, далеко.
Чертёж ли рода дан подобным
Альбомом, сеть различных жил,
Различных линий. Ты подробным
Рисунком прошлого замглил
Свой нынешний набор фантазий.
В какой находишься ты фазе
Судьбы? А не напрасно жил?
Они ушли. Иные — страшно.
Война, расстрел, etc.
Былое высится, как башня,
А иллюзорно, как вчера.
В тебе оно. В гуденье пульса,
В частотах избранного курса,
В сознанье — жизнь: едва ль игра.
You cannot comment Why?
The woman is dressed simply in a dark, high-necked garment, which serves to focus attention on her face and hands. Her hands rest upon a cluttered table surface, partially obscuring what appears to be a collection of papers and documents. A small, ornate box sits amongst the papers, its presence suggesting personal belongings or perhaps mementos. The lighting is carefully orchestrated; it emanates primarily from a candelabra positioned on the left side of the frame, casting warm highlights upon her face and hands while leaving much of the background in shadow. This creates a sense of intimacy and draws the eye to the subject’s immediate surroundings.
The table itself is covered with what appears to be newspaper or similar printed material, densely layered and partially obscured by the womans hands. The texture of this surface is rendered with considerable detail, suggesting an engagement with textual information – perhaps research, correspondence, or writing. This detail hints at a life dedicated to intellectual pursuits and social involvement.
The background is dark and indistinct, hinting at a room filled with books or other objects without revealing specific details. A carved wooden paneling is visible behind the woman, adding a sense of formality and suggesting an established position within society. The overall effect is one of quiet dignity and intellectual labor; the portrait conveys not only a likeness but also a suggestion of the subject’s inner life and her dedication to a cause beyond herself. The subdued palette and careful lighting contribute to a mood of introspection and seriousness, reinforcing the impression of a woman deeply engaged with the world around her.