Hieronymus Bosch – The Last Judgement, detail
1500-05
Location: Academy of Fine Arts, Vienna (Akademie der Bildenden Künste).
На эту операцию может потребоваться несколько секунд.
Информация появится в новом окне,
если открытие новых окон не запрещено в настройках вашего браузера.
Для работы с коллекциями – пожалуйста, войдите в аккаунт (open in new window).
Поделиться ссылкой в соцсетях:
COMMENTS: 1 Ответы
ОЦЕТ
Пей оцет жизни – и скажи
Спасибо: это не цикута.
На небе видишь витражи,
Подарит нежная минута.
Взлететь хотелось бы тебе –
Сколь невозможно – понимаешь.
Пустым желаньем сердце маешь,
Изведав скверный путь скорбей.
Что жив – так оцет не убьёт,
Хотелось бы отведать мёду.
Но явь таит янтарный мёд,
И хорошо! – сложи ей оду.
You cannot comment Why?
To the right, a nude figure, perhaps a demon, holds a strange, frog-like creature. Beside it, a woman in a conical hat and dotted robe stands with an air of menace, her face obscured. Below them, a large, green, egg-shaped object dominates the space, with part of a roosters tail visible at the bottom right, suggesting themes of sin and damnation. A dark, ominous beam of light shines down from the upper left, illuminating the scene of suffering.
The paintings subtexts are deeply rooted in religious and moral anxieties of the time. The wheels symbolize endless torment and the futility of effort in the face of divine judgment. The monstrous figures represent the forces of evil, personifying the consequences of sin. The nude figures suggest vulnerability and shame, while the more elaborately dressed figures hint at authority and cruelty within hell. The presence of the frog and the rooster further adds to the symbolism, often associated with lust, gluttony, and hellish creatures in medieval art. The overall composition conveys a powerful message about the terrifying reality of hell as a place of eternal punishment for sinners.