Michelangelo Buonarroti – Doni Tondo
c.1504. 120cm
Location: Uffizi gallery, Florence (Galleria degli Uffizi).
На эту операцию может потребоваться несколько секунд.
Информация появится в новом окне,
если открытие новых окон не запрещено в настройках вашего браузера.
Для работы с коллекциями – пожалуйста, войдите в аккаунт (open in new window).
Поделиться ссылкой в соцсетях:
COMMENTS: 6 Ответы
Прочитала, что работа выполнена в технике канджианте. Интернет оказался бессилен объяснить. Что это за техника?
Это когда люди выглядят как статуи? Ну именно тут вроде этого нет.
Да, Дмитрий. Нашла, что это должно быть похоже на скульптуру. А как этот эффект изобразить? Видела на картинах светящуюся кожу. Вообще не понимаю как это можно сделать. И где можно найти описание техник?
О технике канджанте (Cangiante) есть в википедии, правда на инглише.
Спасибо, koschey!
Одно из самых лучших в мировой живописи изображений драпировки, на верхней части туловища Марии. Все формы неуловимо перетекают друг в друга, выявляя как форму тела мадонны, так и формы складок ткани. Все тонкости проработаны "до точки". Взгляд величайшего скульптора, как и величайшего живописца!
You cannot comment Why?
In the foreground, we see the Virgin Mary, depicted with vibrant flesh tones and a serene, upward gaze. She is receiving the infant Jesus from Saint Joseph, who is shown standing behind her with a strong, muscular build, characteristic of Michelangelos work. Mary is dressed in a pink tunic and a blue mantle, while Joseph wears a deep blue garment. The infant Jesus is a lively figure, with a muscular physique that foreshadows his divine power.
The figures are set against a pastoral landscape. In the background, on the left, a group of nude male figures engage in various activities, possibly representing pagan antiquity. On the right, other nude figures are also present, including a figure looking back at the Holy Family. The contrast between the idealized, classical nudes and the Holy Family is striking.
The subtexts of the painting are rich and layered. The Doni Tondo is interpreted as a representation of the transition from the Old Covenant (represented by the pagan nudes and possibly St. Josephs age, suggesting a generational gap) to the New Covenant, embodied by the Holy Family. The Virgin Marys contemplative gaze and her attentive gesture towards Jesus suggest her awareness of his future destiny and sacrifice. The vibrant colors and the dynamic poses of the figures contribute to the paintings powerful emotional and spiritual impact. The circular format itself can symbolize eternity or divine perfection. The painting is a masterful blend of classical Renaissance ideals with deeply Christian themes.