El Greco – Saint Louis, King of France, and a Pageboy
1585-95, 120х96
Location: Louvre (Musée du Louvre), Paris.
На эту операцию может потребоваться несколько секунд.
Информация появится в новом окне,
если открытие новых окон не запрещено в настройках вашего браузера.
Для работы с коллекциями – пожалуйста, войдите в аккаунт (open in new window).
Поделиться ссылкой в соцсетях:
COMMENTS: 1 Ответы
ПОРТРЕТ ЛЮДОВИКА СВЯТОГО КИСТИ ЭЛЬ ГРЕКО
Самопогружён, глядит в себе,
И в себе он замкнут будто корень.
Путь его в реальности ускорен –
Стреловидной кажется судьба.
Он в короне, с жезлом, ибо власть
Символов потребует любая.
Он глядит в себя, как может пасть
Бездны духом светлым разрывая.
You cannot comment Why?
The boy stands close to the man, holding a small cross. The proximity suggests a relationship of mentorship or service; he appears attentive and respectful, looking directly at the viewer with a quiet intensity. The contrast in their sizes highlights the generational transfer of power and responsibility.
The background is rendered in muted tones, creating depth and drawing attention to the figures in the foreground. A portion of a classical column is visible on the right side, hinting at an association with established traditions and ideals of governance. The indistinct landscape behind them contributes to a sense of timelessness and grandeur.
Subtly, the painting explores themes of piety, leadership, and succession. The presence of the cross underscores religious devotion, likely intended to reinforce the figure’s moral authority. The armor suggests military strength and protection, while the scepter symbolizes his right to rule. The inclusion of the pageboy introduces a narrative element – the promise of continuity and the passing down of values from one generation to the next. The overall effect is one of dignified solemnity, designed to project an image of power tempered by faith and responsibility.