Hermitage ~ Part 05 – Portrait of an unknown
На эту операцию может потребоваться несколько секунд.
Информация появится в новом окне,
если открытие новых окон не запрещено в настройках вашего браузера.
Для работы с коллекциями – пожалуйста, войдите в аккаунт (open in new window).
Поделиться ссылкой в соцсетях:
COMMENTS: 1 Ответы
Есть предположение, что возможно здесь изображен Генрих, Герцог Анжуйский, он же Генрих III де Валуа – король Франции и Польши. На раме написано Клуэ, а ведь Франсуа Клуэ писал Генриха, один из его немногочисленных портретов сейчас находится в Лувре. Если сравнивать данную картину с другими изображениями монарха, то можно отметить как сходства, так и различия. Например, форма бровей не соответствует, глаза на этом портрете слишком маленькие, как и уши, на мой взгляд. Но этот юноша так же молод, как Генрих с картины Франсуа Клуэ 1570 года, хотя в целом различий больше, чем сходств. В тупик нас ставит именно рама портрета с именем Клуэ.
You cannot comment Why?
The man’s clothing speaks to a certain status and refinement. A dark doublet, richly embroidered with subtle metallic threads, is visible beneath an open collar adorned with delicate lace ruffs. The black beret perched on his head further reinforces the impression of aristocratic bearing. These details suggest a person of wealth and social standing within a courtly environment.
The artist’s handling of light contributes significantly to the overall effect. Light falls primarily upon the mans face, highlighting the subtle nuances of his features – the slight curve of his lips, the intensity in his eyes, and the texture of his skin. The use of chiaroscuro – the contrast between light and dark – creates a sense of volume and three-dimensionality, lending the figure an almost palpable presence.
There is a certain ambiguity to the man’s expression that invites speculation. While theres a hint of a smile playing on his lips, it doesnt fully reveal his thoughts or emotions. This restraint contributes to the portrait’s enigmatic quality and suggests a carefully constructed persona. The slight turn of his head and gaze suggest he is engaged in an internal dialogue, perhaps reflecting on something beyond the immediate moment.
The painting’s composition is balanced and formal, characteristic of portraits intended to convey dignity and status. The framing device – the ornate gilded frame – adds another layer of visual richness and reinforces the subjects importance. The inscription visible on the frame suggests a later association with an artist known for portraiture, though this does not necessarily reflect the original context or intention of the work.
The overall impression is one of restrained elegance and subtle psychological complexity. It’s a study in controlled presentation, hinting at a personality both assured and guarded.