Death of Inessa de Castro. 1834 Karl Pavlovich Bryullov (1799-1852)
Karl Pavlovich Bryullov – Death of Inessa de Castro. 1834
Edit attribution
Download full size: 1000×720 px (0,1 Mb)
Painter: Karl Pavlovich Bryullov
In 1841, Karl Bryullov created one of his most famous paintings, The Death of Inessa de Castro. The work is a typical representative of the Romanticism style. The canvas is done on canvas in oil. The plot is based on real historical events. The main heroine of the picture is a young woman, a representative of a noble family, the daughter of P. F. de Castro. Inessa was famous for her beauty. It is thanks to her natural appearance that she did not go unnoticed at court.
Description of Karl Bryullov’s painting The Death of Inessa de Castro
In 1841, Karl Bryullov created one of his most famous paintings, The Death of Inessa de Castro. The work is a typical representative of the Romanticism style. The canvas is done on canvas in oil. The plot is based on real historical events.
The main heroine of the picture is a young woman, a representative of a noble family, the daughter of P. F. de Castro. Inessa was famous for her beauty. It is thanks to her natural appearance that she did not go unnoticed at court. At first she became the mistress of the heir to the King Alfonso IV. After the royal son was widowed, the beauty became his secret wife. However, evil tongues spread the secret of lovers to the ruler. The young man had never dared to confess to his father what he had done, but he refused to marry the noblewoman. It was decided to kill Inessa.
The sentence was carried out personally by King Alfonso IV. In the absence of his son he went to see the girl, but was discouraged by her plea for mercy. Besides, the unfortunate woman had two small children. Later the murder was committed by the king’s advisors. As he came to the throne, the heir decided to avenge the death of the woman he loved. The advisors were forced to flee, but were soon found and executed. After a couple of years, the ruler ordered to remove Inessa from the grave and put her on the throne. After a time, the girl was reburied.
The masterpiece bears the imprint of tragedy and carries the bitterness of lost love. This story has inspired many more creators to create their works.
Кому понравилось
Пожалуйста, подождите
На эту операцию может потребоваться несколько секунд.
Информация появится в новом окне,
если открытие новых окон не запрещено в настройках вашего браузера.
You need to login
Для работы с коллекциями – пожалуйста, войдите в аккаунт (open in new window).


















COMMENTS: 6 Ответы
А почему здесь только двое детей? У Инеш их было трое. И король был в это время не рядом, в Коимбре, где в семейной резиденции ее и убили, а у себя во дворце.
Это же художественная картина, образ. Я думаю, что Короля специально здесь показали, чтобы было ясно Кто "заказчик" убийства и для картины, для раскрытия смысла рне важно количестсво детей, главное вызвать чувства у зрителя. Может по композиции не подходило 3 детей
Детей у неё было четверо. Но картина не указывает на количество детей, а раскрывает весь ужас происходящего – жестокое убийство ни в чём не повинной женщины, матери, тремя зверями в мужском обличии. Посмотрите на выражения их лиц, там нет ничего человеческого.
... Король несколько раз безуспешно пытался женить Дон-Педру, но тот отказывался. Тогда королевский совет решил умертвить Инес де Кастро. Однажды, когда Дон-Педру отлучился, король отправился к Инес де Кастро во дворец Санта-Клара в Коимбре, но, по легенде, тронутый видом несчастной женщины, которая со своими детьми бросилась к его ногам, умоляя о пощаде, не решился привести в исполнение жестокое намерение.
Однако советникам короля удалось добиться разрешения совершить казнь, и 7 января 1355 года Инес де Кастро была казнена путем отсечения головы... (взято из Википедии)
Я думаю в сюжете картины показан именно тот момент когда король первый раз сам явился к Инес и не решился на убийство.
Ввязываясь в придворные игрища, любой фаворит прекрасно понимает, на что идет, и как легко обрываются жизни в придворных интригах, он эту азбуку выучил с детства. Там были взаимные терки правящего клана и клана этой Инес, так что вряд ли приход убийц был для нее большой неожиданностью. Эти еще гуманные, детей пощадили, обычно бастардов убивали как ненужных конкурентов за трон.
Кстати, мало кто знает, но расправлялись с неугодными не только средневековые правители, известные своей жестокостью, но и, скажем, царица Нефертити. Есть версия, что у ее муженька была фаворитка-любовница, которую после его смерти она уморила нищетой и голодом вместе с ее маленькой дочкой. С одной стороны, прямым убийством не замаралась, с другой уничтожены и надоевшая соперница и ее ребенок от фараона. Воплощение античной красоты и гармонии, да...
You cannot comment Why?
This painting depicts a dramatic and tragic scene in a dimly lit, opulent interior. At the center, a woman in a white dress, Inessa de Castro, is being seized by several men. She is recoiling in terror, her eyes wide with fear, and her pale skin contrasts with the dark surroundings. She holds two distressed young children, one clinging to her leg and the other reaching out to her.
To the left, a regal figure in a fur-lined crimson robe and cap stands with his hand on his sword hilt. He appears to be the king, Alphonso IV of Portugal, whose order led to this act. His expression is stern and unwavering. Behind him, two men, likely courtiers or assassins, are also present. One with red hair and a beard looks on with a mixture of apprehension and grim determination, and another, heavily bearded man in dark attire, holds a dagger, poised to strike. To the right, a man in colorful tights and a dark tunic, also armed with a dagger, physically restrains the struggling woman.
The setting suggests a palace or a noble house, with rich fabrics and patterned flooring. The lighting is theatrical, casting deep shadows and highlighting the figures, intensifying the emotional drama of the moment.
Subtexts:
The overall atmosphere is one of impending doom, palpable fear, and profound tragedy, inviting the viewer to contemplate the cruelty of fate and the ruthlessness of power.