las Meninas Diego Rodriguez De Silva y Velazquez (1599-1660)
Diego Rodriguez De Silva y Velazquez – las Meninas
Edit attribution
Download full size: 10730×12350 px (12,8 Mb)
Painter: Diego Rodriguez De Silva y Velazquez
Location: Prado, Madrid.
The painting is a famous creation by the artist Diego Velázquez. Some will recognize this reproduction as "The Family of Philip IV." The Meninas can currently be seen in the Museo del Prado, which is located in Madrid. The painting depicts an atelier that belonged to Velázquez. It was located in the palace of the king in Madrid. He is painting a portrait of Felipe IV and his wife Mariana, which can be seen in the mirror on one of the walls of the atelier. In the center of the painting is placed the infanta of five years old, called Margarita.
Description of Diego Velázquez’s painting Meninas
The painting is a famous creation by the artist Diego Velázquez. Some will recognize this reproduction as "The Family of Philip IV." The Meninas can currently be seen in the Museo del Prado, which is located in Madrid.
The painting depicts an atelier that belonged to Velázquez. It was located in the palace of the king in Madrid. He is painting a portrait of Felipe IV and his wife Mariana, which can be seen in the mirror on one of the walls of the atelier.
In the center of the painting is placed the infanta of five years old, called Margarita. One gets the impression that she has only recently arrived, accompanied by her entourage. The light, along with the gaze of her parents, is directed at the child.
Velázquez has tried to recreate a happy family with enough money to spend their future impoverished. It should be noted that this painting is the only one of its kind, in which the king and queen are depicted together, but not very clearly. Everyone knows that Philip IV is an uncle to his wife and is 30 years older than his wife. When the painting was painted, Marguerite was the couple’s only child.
The infanta’s peculiarity is her ability at such a young age to control herself and to realize her own greatness. Her gaze is directed solely toward her parents. By this she wants to show that she is able to stand still and hold herself properly. Marguerite is aware of the reticence of the king and queen, so the girl seeks to please them in any way she can with her behavior.
The court ladies who surround Margaret are members of the most prominent aristocratic families of the time. The young ladies are imbued with courtly etiquette. The author depicted the court servant on the left side of the painting to add to the rigor of the painting.
Кому понравилось
Пожалуйста, подождите
На эту операцию может потребоваться несколько секунд.
Информация появится в новом окне,
если открытие новых окон не запрещено в настройках вашего браузера.
You need to login
Для работы с коллекциями – пожалуйста, войдите в аккаунт (open in new window).













COMMENTS: 6 Ответы
Подробнее об этой картине:
Удивительная картина Веласкеса - “Менины”
не чего интересного
Веласкез, Матисс, Гойя... это миры, о которых мы только догадываемся...
видео
http://rutube.ru/video/ac6ed120f2f6ecab1b30dd9a7d342289/
Очень трудно передать словами впечатление от работ Веласкеса
Когда-то, впервые увидев “Менины” Теофиль Готье воскликнул: “Где же картина?”
Высшим комплиментом художнику являются слова “как живое”. Так выражали свое восприятие еще древние греки. Так говорили о великих художниках Возрождения, Рубенсе, Гольбейне.
Видимо, впечатление “как живое” достигается художниками разными способами
В чем же главная особенность картин Веласкеса? В гениальном изображении световоздушного объема пространства.
Исторически в живописи раньше стало развиваться выражение объемов и линий. И уже значительно позднее стали развиваться приемы световоздушной живописи.
На гениальном полотне Веласкеса “Менины” мы как раз очень явственно ощущаем особенное свечение пространства около фигурки маленькой инфанты Маргариты. Мы не видим источника света, но создается ощущение, что свет возникает как-будто сам по себе именно в этом уголке пространства. А может быть свет исходит от этого ребенка? И только внимательно рассмотрев все детали картины, замечаешь справа раму окна, через которое очевидно и проникает мягкий дневной свет.
Веласкес стал одним из первых реформировать живопись от объемно-линейной к свето-живописной.
Наше зрение различает темные и светлые пятна, ощущает легкую воздушную дымку, размывающую очертания предметов. “Линии” больше воображаются, чем реально видятся.
Но весь предшествующий опыт так влияет на зрение, что на самом деле мы более “зрим” разумом, чем глазами.
Именно поэтому, даже сейчас, когда световоздушная живопись прошла долгий путь развития и уже приучила наш глаз воспринимать предметы и тела растаявшими в воздухе, для многих изображение с четко прорисованным объемом иногда выглядит более натуральным, чем световоздушное.
Здесь для сравнения я приведу одну репродукцию картины Гольбейна, гениального живописца своего времени, чтобы была виднее разница между двумя направлениями живописи.
Однако, не отрицая достоинств линейно-объемного изображения, можно сказать, что все-таки оно уступает живописному световоздушному изображению в настоящей живости и реалистичности.
"Что нового? Веласкес-и ныне и присно" С. Дали. Непревзойдённый шедевр на века. Эта картина-тайна за семью печатями, которая будет всегда будоражить умы людей.
You cannot comment Why?
This is Diego Velázquezs masterpiece, Las Meninas (The Maids of Honour), painted in 1656. The scene is set in Velázquezs studio in the Royal Alcázar of Madrid.
What I see:
At the center of the composition is the young Infanta Margaret Theresa, surrounded by her entourage. To the viewers left, two maids of honor (the meninas) attend to her. One is kneeling, offering her a drink, while the other stands beside her. To the Infantas right, another lady in waiting is offering a card or scroll. Further to the right, a dwarf and a child, likely entertainers or companions, are also present. A large mastiff dog lies peacefully in the foreground.
Behind the main group, a chaperone and a bodyguard are visible, as are several figures in deeper shadow, hinting at the vastness of the room. To the far left, a large canvas on an easel is turned away from the viewer, with the artist, Diego Velázquez himself, standing before it, palette and brush in hand, gazing outwards as if at his subjects.
The most intriguing element is the mirror on the back wall. It reflects the upper bodies of King Philip IV and Queen Mariana, suggesting they are standing where the viewer is, or perhaps where the artist is looking. Further into the background, through an open doorway, a man, possibly the queens chamberlain, ascends a staircase.
The room itself is grand and filled with paintings on the walls, contributing to the atmosphere of a royal court and an artists workspace. The lighting is dramatic, with strong contrasts between light and shadow, highlighting the central figures and drawing the viewers eye into the scene.
Subtexts and Interpretations:
Las Meninas is a painting rich with subtext and has been the subject of extensive art historical analysis. Here are some key interpretations:
In essence, Las Meninas is a complex and multi-layered work that goes beyond a simple royal portrait or genre scene. It is a bold statement about art, reality, perception, and the role of the artist within the power structure of the Spanish Golden Age.