Michelangelo Buonarroti – The Delphic Sibyl
Location: Vatican Museums (fresco) (Musei Vaticani (murales)), Vatican.
На эту операцию может потребоваться несколько секунд.
Информация появится в новом окне,
если открытие новых окон не запрещено в настройках вашего браузера.
Для работы с коллекциями – пожалуйста, войдите в аккаунт (open in new window).
Поделиться ссылкой в соцсетях:
COMMENTS: 1 Ответы
Беспредельное совершенство в этих работах! Уникальные вещи на все времена, – мне кажется, что больше никто и никогда уже не сможет повторить такое... Человечество разленилось, "катаясь" на достижениях научно-технического прогресса, и такой концентрации силы и духа больше никогда не сможет достигнуть! Никакие современные живописные приёмы и достижения, никакие фотографии не смогут даже на йоту приблизиться к великим творениям флорентийской троицы. Можно сколько угодно раздувать всякие кубизмы, сюрреализмы, авангардизмы и др., что бы прикрыть реальное бессилие своей кисти в плане воплощения вот таких образцов живописи. Все эти визги, созданные на волне ажиотажа и спекуляций когда-то рассосутся со временем в объективном взгляде времени, в лице человечества, все псевдотеории растают, как обманная пелена, лопнут, как мыльные пузыри. Оставив "рожки да ножки" от ожиданий. А эти, настоящие достижения человеческого разума и творческой энергии, будут только набирать силу и всё более и более возвышаться над мельчающим, по сравнению с ними, запросом, требованием к уровню создаваемых работ. Конечно, в своём качестве, так как сейчас происходят огромные метаморфозы в изобразительном и других искусствах, переходя уже в иное, и во многом нами ещё не нами вполне не понятое качество, и, может, там нас ждут другие достижения, в новых формах и с новым содержанием. А здесь, у Микеланджело, в каждой фигуре, в каждой драпировке, каждой части тела как бы стянуты в узел, сплетены его неповторимые, в каждой своей детали, "прикосновения" его гениальной мысли к пластике, светотени и композиционным решениям своих живописных работ, оживлённые бурной динамикой героев сюжетов, и без этого свободно расположившиеся в пространствах фресок и картин, прямо дышащих этой свободой. Браво Мастеру за такой подвиг!!!


You cannot comment Why?
The painting depicts the Delphic Sibyl, a figure from ancient Greek mythology, as painted by Michelangelo on the ceiling of the Sistine Chapel.
What I see:
The central figure is a woman, the Sibyl, seated on a raised platform. She is draped in vibrant, flowing robes of orange, green, and blue. Her head is covered with a blue headdress, and her gaze is directed outwards and slightly upwards with an expression of contemplation or perhaps revelation. She holds a scroll in her right hand, which she appears to be either reading or about to write on. To her left, a young boy with red hair is also looking at the scroll, seemingly assisting her or observing her.
Behind and to the sides of the Sibyl, there are architectural elements that simulate sculpted figures and columns. On the left, two nude male figures appear to be supporting an architectural structure. The name DELPHICA is inscribed on a tablet below the Sibyl, clearly identifying her. Other decorative elements and fragments of surrounding frescoes are visible, hinting at the larger context of the Sistine Chapel ceiling.
Subtexts:
Prophecy and Foresight: The Sibyls were believed to be prophetesses who could see into the future. The scroll symbolizes knowledge and prophecy, and the Sibyls intense gaze suggests she is receiving or interpreting a divine message. The Delphic Sibyl, in particular, was associated with the oracle at Delphi, a significant site in the ancient world for seeking divine guidance.
Bridging Worlds: The presence of the Sibyl, a pagan figure, within the predominantly Christian context of the Sistine Chapel, is significant. Michelangelos inclusion of Sibyls alongside prophets and biblical figures suggests a broader interpretation of divine revelation, acknowledging that truth and prophecy could be found beyond the immediate Judeo-Christian tradition. They represent a bridge between the Old Testament and the coming of Christ.
Humanity and Divinity: The Sibyl is depicted as a powerful, introspective figure. Her human form, rendered with Michelangelos characteristic skill, is majestic, while her prophetic role imbues her with a divine connection. The contrast between the draped, monumental figure of the Sibyl and the smaller, agile figures of the youths and the supporting atlantes (if that is what they are) emphasizes her importance and the weight of her prophetic burden.
The Power of the Word: The scroll is a crucial element. It represents the written word, prophecy, and sacred texts. The Sibyls engagement with it highlights the importance of scripture and divine messages in shaping human destiny.
Renaissance Humanism: Within the Renaissance context, there was a re-evaluation of classical antiquity. Including figures like the Sibyls reflects this interest in pagan wisdom and philosophy, integrating them into a Christian worldview. It suggests a belief that divine truths were revealed in various forms throughout history and across cultures.