Michelangelo Buonarroti – Last Judgement (before restoration 1990-94)
14.6 x 13.41 m
Location: Vatican Museums (fresco) (Musei Vaticani (murales)), Vatican.
На эту операцию может потребоваться несколько секунд.
Информация появится в новом окне,
если открытие новых окон не запрещено в настройках вашего браузера.
Для работы с коллекциями – пожалуйста, войдите в аккаунт (open in new window).
Поделиться ссылкой в соцсетях:
COMMENTS: 1 Ответы
Не знаю, может, дай бог, я и не прав, но на мой взгляд подиспортили японские реставраторы фреску вместе с потолком, убрав все нюансы и переходы тона и светотени! Смотришь на фото до реставрации и любуешься живыми вибрациями этих тонкостей полутонов, создающих жизнь "той" среды изображения. Всё более мягко, даже контрасты, и динамично в потоке света. А на постреставрационных фото – пятна режут глаза, цвета ядовиты и однообразны, чем-то, даже, приблизившись к плакату. Навряд ли Микеланджело делал такие решения своих образов, судя по его станковым работам. Хотя, это иная техника, иной масштаб... На старых фото всё более собранно и цельно по тону, хотя там и много записок и переписок. Буду надеяться, что это (качество нового фото) только эффект репродуцирования!
You cannot comment Why?
The image is a fresco painting depicting the Last Judgment. The scene is incredibly dense with human figures, all rendered in Michelangelos characteristic muscular style.
At the apex of the composition, Christ is depicted as a powerful, muscular figure, surrounded by a vortex of swirling figures. He is making a gesture of judgment, with his left arm raised and his right hand pointed downward, condemning souls. Saint John the Baptist is to his left, pointing towards Christ.
Below Christ, a chaotic mass of humanity ascends and descends. On the left side, angels are seen with trumpets, heralding the resurrection of the dead. Souls are shown rising from their graves, some naked and vulnerable, others aided by angels.
On the right side of the composition, demons and devils are dragging condemned souls down into hell. These figures are depicted in grotesque and tortured forms, surrounded by fire and darkness. Charon, the ferryman of the underworld, is shown in a boat, transporting souls to their eternal damnation.
The painting is divided into three horizontal sections, with the divine judgment at the top, the resurrection and judgment of the blessed in the middle, and the descent of the damned into hell at the bottom.
Subtexts: