The ugly foot of Titian Automatic translate
ArtHistoryNews: The Restorer disfigured Danai’s leg in Titian’s work “Danae, Receiving Zeus in the Form of Golden Rain”.
http://gallerix.ru/album/Titian/pic/glrx-922690505
One of the reasons why it is worth listening to the opinion of the true experts of each particular great artist is that it is important to know not only who painted the canvas, but also to understand how the master painted it. This is especially important for restorers. Recovering a damaged painting is not only a technical exercise in accuracy, that is, filling holes from peeling paint or retouching small cracks, but also a conscious process that requires knowledge of how the artist approached each piece of the canvas.
A vivid example is one of the works of Titian, somewhat spoiled by the wrong approach of the restorer. Titian, like most of his Venetian colleagues, was an artist who liked to work on canvas quite freely, as a result of which, we now have canvases that have changed many times in the process of writing.
In the picture "Danae, taking Zeus in her bosom in the form of a golden rain" (1553, Prado Museum), we see a rather strange configuration of the foot of the main character. It is clear that Titian would never have allowed such ugly fingers to leave his studio, even if they were written by his assistant. So what happened? As you can see in the enlarged image, there are vague outlines of the one written earlier and located below the final position of the foot. Probably, once the picture was cleaned and restored by a not very experienced specialist who combined the outlines of two, painted at different times of the feet, into one. As a result, we see two unnaturally long fingers on a too short, unbalanced foot.
This example shows us that it is impossible to approach the restoration process solely from the technical side. Some pigments and methods of applying paint may be more vulnerable to solvents than others. In addition, the restorer must also be a little artist himself in order to feel such moments as the proportions and aesthetics of the picture.
Anna Sidorova © Gallerix.ru
- Maria Santi: Artist’s Personal Brand
- £ 30,000 for Titian’s sketch worth millions
- Creativity of European Renaissance artists in the Kemerovo Museum
- In Moscow, an exhibition of paintings by Titian
- In Prado exhibited a restored painting by Titian "San Juan Bautista"
- Pushkin Cycle Night will be held in Moscow
COMMENTS: 15 Ответы
Уроды за что не возьмутся, непременно всё изуродуют! :(
Грудь тоже разная: и по форме, и по размеру.
Даная с 12 лет сидит в подземелье я думаю это просто своеобразная форма рахита. НУ почему она должна быть идеальной?? Зевсу она понравилась.
Она то может быть не идеальной, но речь о том, что Тициан не написал бы её такой.
Кто знает, кто знает. А может быть, старик Тициан подумал-а дай-ка я подшучу, вот таким макаром напишу. И пусть потом искусствоведы голову ломают, хе хе хе. Или из вредности. Поди теперь, узнай. Всё скрыто мраком.
Вы не обратили внимание на название картины, а оно довольно необычное "принимать в лоно" означает "совокупляться"
так Зевс это и делал с Данаей, чего же необычного?
По всей вероятности, с грудью, которая одна вниз, другая вверх, все замечательно.:) Это вижу только я, что она разная?
Чем она ногти на ногах стригла в 1553 году?
crystal-light, читай Пушкина.
К посту10: в своем творчестве А. С. Пушкин упоминал Тициана? О! Это что-то новое :))) Или про какого-то другого Пушкина идет речь?
А это точно не компьютерный развод?
Такая же стопа и у Данаи из Эрмитажа. Проверьте сами. Так что, учитывая популярность этого сюжета у заказчиков, можно предположить, что халтура – явление почти вечное.
А может всё проще – подделка это...
Ткань у ног должна по идее быть чётче выписанной, что бы было понятнно, что пальцы уходят под ткань и тогда всё станет на свои места Пальцы под тканью могут симвользировать тайну стистнения Хотя этот момент стоило сделать более аккуратней Схолтурили, но могу доработать
You cannot comment Why?