Menshikov in Berezovo Vasily Ivanovich Surikov (1848-1916)
Vasily Ivanovich Surikov – Menshikov in Berezovo
Edit attribution
Download full size: 2048×1689 px (0,5 Mb)
Painter: Vasily Ivanovich Surikov
Location: The State Tretyakov Gallery, Moscow (Государственная Третьяковская галерея).
Surikov painted the painting Menshikov in Berezov in mid-1883. Through it he became known not only as an artist, but also as a painter-historian. He managed to depict various historical events with precision. Thus, the painting "Menshikov in Berezov" depicts one of the most powerful associates of Peter I - Alexander Menshikov. This man really existed. From history we know that after Peter the Great died, Menshikov was deprived of all the previously received awards, after which he and his family were sent to Siberia, more precisely to the town of Berezov. The artist has depicted a small, cramped and uncomfortable room where not only Alexander, but all his relatives have to spend their days.
Description of Vasily Surikov’s painting Menshikov in Berezov
Surikov painted the painting Menshikov in Berezov in mid-1883. Through it he became known not only as an artist, but also as a painter-historian. He managed to depict various historical events with precision. Thus, the painting "Menshikov in Berezov" depicts one of the most powerful associates of Peter I - Alexander Menshikov. This man really existed. From history we know that after Peter the Great died, Menshikov was deprived of all the previously received awards, after which he and his family were sent to Siberia, more precisely to the town of Berezov.
The artist has depicted a small, cramped and uncomfortable room where not only Alexander, but all his relatives have to spend their days. This room looks more like a prison cell than a house for a large family. The ceiling is very low, so to move here a tall man (and such just was Menshikov) is quite difficult. Through a small window into the house almost no light comes in. Menshikov’s eldest daughter is leaning over a book to see something. On the shelves are several icons.
Because of the cramped space, some of the movements of the people in this room are restricted. The faces of all are very sad. By this, Surikov as if to emphasize the hopelessness of human destiny. Even the coloring of the picture increases the created tension. There are no bright colors, which further emphasizes the depressed mood of Menshikov.
The plot is based on an evening in the life of the prince. He spends his time together with his family. Each of its members, however, is occupied with his own business. The old man, who very recently had everything, now has nothing. His face is filled with the sadness of memories.
In the eyes of the children, too, there is only sadness. The eldest daughter reads, but the former prince does not listen to her - he is alone with his thoughts.
The film reveals the drama of the historical personality of Alexander Menshikov, who was deprived of everything in an instant.
Кому понравилось
Пожалуйста, подождите
На эту операцию может потребоваться несколько секунд.
Информация появится в новом окне,
если открытие новых окон не запрещено в настройках вашего браузера.
You need to login
Для работы с коллекциями – пожалуйста, войдите в аккаунт (open in new window).
COMMENTS: 3 Ответы
картина норм
Как часто порой бывает, изменчива судьба. Сначала даёт какое-то уверенное ощущение всесилия, а потом опускает резко вниз – в нищету, в опалу. Именно это изобразил на своём полотне великий русский художник Суриков Василий Иванович. Он изобразил семейство Меншиковых в ссылке. Да, да, того самого Меншикова, который был всесильным министром при Петре Первом, но просто после его смерти чересчур активно стал продвигать своё семейство в царские хоромы. За это он и поплатился. Всё припомнили ему те, кого он при императоре-реформаторе успел обидеть. Все свои обиды высказали и выслали от греха подальше. Правда, вскоре его всё-таки вернут в столицу, но он уже и будет в не доживать свой век, не имея прежнего величия. А ведь как всё было хорошо! Как всё было славно при Петре Первом! Он был вторым лицом государства, он был даже богаче императора, за что не раз им же был бит. Воровал, давал взятки и сам брал, покупал земли и строил великолепные дворцы.
И вдруг всё это почти в одночасье рухнуло, пропало, уплыло. Все его старания сохраниться во власти – выдать старшую дочь за преемника престола – с треском провалились. Никто из вельмож не хотел быть под властью пусть и дворянина, пусть и сподвижника Петра, но всё же не родовитого происхождения, он их крестьян.
Суриков изобразил именно тот момент, когда он думал о своём прошлом в окружении своих дочерей и находясь отнюдь не во дворце, а в маленькой избе с одним оконцем, которое особо то и не освещало помещение. Все четыре фигуры погружены в воспоминания былого. Ведь никто из них не ожидал, что всё вот так обернётся. Хотя нет, Меншиков предчувствовал, он понимал, что за всё придётся расплачиваться. Но просто не знал, что уйдёт в ссылку и про него забудут. Суриков изобразил его скудный быт, и Меншиков в его интерпретации отнюдь не блистательный щёголь-вельможа, а уже старик, который похоронил свою жену и остался один с дочерьми. Он в картине понимает, что ничего уже лучшего не будет, а понимают ли дочери? А вот посмотрите внимательно. Одна что сидит в его ногах – задумчива, как и отец. Другая дочь, скорее всего со злостью вспоминает прошлое и со многим не смирилась. А вот третья дочь, что у окна – она смирилась и просто читает книгу, понимая видимо, что прошлого не вернуть и надо жить настоящим, тем, что есть на данный момент.
Разное понимание жизни… Именно это удалось передать художнику. Удалось показать контраст между яркой жизнью и полным ничтожеством, но при этом Меншиков не сломлен. Он скорее обижен. Но вот на кого? Скорее всего, на себя.
Радиопередача об этой картине (слушать с 10-й минуты):
https://radonezh.ru/radio/2018/06/21/20-10
You cannot comment Why?