Louvre – LEONARDO - St. John the Baptist
1513-1516.
На эту операцию может потребоваться несколько секунд.
Информация появится в новом окне,
если открытие новых окон не запрещено в настройках вашего браузера.
Для работы с коллекциями – пожалуйста, войдите в аккаунт (open in new window).
Поделиться ссылкой в соцсетях:
COMMENTS: 4 Ответы
А вы видите, что палец Св. Иоанна указывает на крест?
Все правильно, Светлана, да и в овчину Вакх, насколько знаю, не одевался, а пользовался веточкой ))
Ну и всем поклонникам Вакха, напоследок, мнение самого Лувра, ну и краткий комментарий специалистов из этого музея, что же они думаю об этой картине: http://cartelen.louvre.fr/cartelen/visite?srv=car_not_frame&idNotice=13846&langue=fr
если не получится попасть по ссылке, вот здесь вы найдете поиск, наберите vinci, и будет вам счастье)
http://cartelen.louvre.fr
You cannot comment Why?
Here we see an intentional ambiguity in the figure’s expression. A subtle smile plays upon his lips, suggesting both sensuality and perhaps a touch of mischievousness. His eyes possess a direct gaze, engaging the viewer while simultaneously maintaining a certain distance. The hair is depicted as thick, wavy, and dark, cascading around the shoulders and partially obscuring the upper body.
The gesture is particularly significant: one arm is bent at the elbow, with the hand raised in a pointing or beckoning motion. This action introduces an element of dynamism to the otherwise static composition. The direction of the finger seems to suggest an invitation or perhaps a subtle indication towards something beyond the frame itself.
Subtexts within this work revolve around themes of duality and transformation. The combination of youthful beauty with a somewhat enigmatic expression hints at a complex inner life, suggesting both innocence and worldly knowledge. The figure’s nudity can be interpreted as symbolic of vulnerability, purity, or perhaps even a rejection of societal norms. The dark background contributes to an atmosphere of mystery, allowing the viewers focus to remain entirely on the subject and his ambiguous gesture. There is a sense of deliberate concealment; the darkness seems to both frame and obscure, inviting speculation about the figure’s identity and purpose.