Hermitage ~ part 13 – Ingres, Jean Auguste Dominique. Portrait of Count ND Guriev
На эту операцию может потребоваться несколько секунд.
Информация появится в новом окне,
если открытие новых окон не запрещено в настройках вашего браузера.
Для работы с коллекциями – пожалуйста, войдите в аккаунт (open in new window).
Поделиться ссылкой в соцсетях:
COMMENTS: 1 Ответы
У Энгра очень сильный рисунок, но он плохо владеет цветом и фактурой в живописи. Фигуры вего картинах часто выглядят аппликативно, плоско ивяло. К сожалению он также как Тициан имногие другие художники сильно обедняет свою живопись тем, что активно использует лишь свет, и совсем не использует тень полную красивейших рефлексов, как это делают, например, Брюллов, Веронезе, Рубенс, Вандейк, Йорданс и другие. Достижения Энгра в рисунке велики, а вживописи – достаточно скромны. За этот портрет Энгру – твердая четверка, в нем немного не хватает жизненной силы.
You cannot comment Why?
The artist has placed the figure before a landscape vista that recedes into the distance. The scene includes what appears to be a city nestled along the shore of a body of water, framed by distant mountains under a dramatic sky. This backdrop is rendered in cooler tones – blues and grays – which serve to emphasize the subject’s presence and highlight his darker clothing. A small, folded piece of fabric rests on a stone ledge near the figures hand; its color echoes the red of the cloak, creating a subtle visual link between the foreground and background elements.
The lighting is carefully controlled, illuminating the face and upper torso of the subject while leaving portions of the coat in shadow. This creates a sense of depth and volume, enhancing the three-dimensionality of the figure. The artist’s meticulous attention to detail – evident in the rendering of fabrics, skin texture, and facial features – suggests an emphasis on realism and a desire to capture not only physical likeness but also character.
Subtly embedded within this formal presentation are indications of status and intellect. The subjects posture is upright and assured, indicative of someone accustomed to authority. The landscape backdrop, with its suggestion of travel and cultural engagement, implies education and worldly experience. The overall effect is one of restrained power and cultivated refinement – a portrait intended not merely as a likeness but as an assertion of social standing and intellectual pursuits.